tisdag 20 september 2016

Veckans bokstav!

Jag introducerar veckans bokstav genom att göra en Google presentation och skriva "Vet du om att det finns en värdefull papperslapp". Ledtråd: värdefull papperslapp. Barnen fick fundera på vad det skulle kunna vara för sak. Vi samtalade om begreppet papperslapp och värdefull. Några kom faktiskt på att det skulle kunna vara sedlar. Jag visade bild på de nya sedlarna som finns nu och de nya sedlarna som kommer i oktober. 

Barnen blev engagerade och vi gick igenom vilka personer som fanns på bilderna. Jag visade även de nya mynten och vi pratade om vår kung. 

Jag kopplade även in lite matte med två hopp. Min tanke är att vi ska använda oss av 2kr myntet  som ex vid två hopp. Bra utvärdering för mig vilka kunskaper de har. 

Barnen fick därefter klippa ut papperspengar och klistra in. Bra klippövning. Därefter fick de diktera två meningar som vi skrev tillsammans och de skrev av i "Vet du om att kunskap är coolt" boken. Barnen skriver mycket tydligare bokstäver nu och fler och fler skriver med gemena ( små) bokstäver. 

Därefter fortsatte vi med vårt bokstavsarbete med bokstaven S. Vi tittar på skolplus och bokstavståget. De övar att skriva på miniwhiteboarden och skriver även orden. Därefter i Magiska kulan arbetsboken och i träningshäftet Bokstavsboken. 

Jag ser verkligen framemot då barnen kom börja använda chromebooksen.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar