Vi började med att lägga ut kottar på en rad. Var ska första kotten vara? Var ska andra kotten vara? Sen fick varje barn ett uppdrag att gå myrsteg till andra kotten, gå älgkliv till nionde kotten osv
Nästa uppgift var att i par samarbeta med varandra i par. Med hjälp av kottar dela upp talet ex tio osv. Hur många olika sätt kan ni? Ni barn som är tre i gruppen hur kan ni göra? Vi har gjort detta tidigare men det är bra om barnen får använda sig av olika material.
Tillsist lekte vi Under hökens vingar kom med mattekort. Varje barn fick ett kort med en siffra på. Jag hade skrivit tiokompisar på korten. Läraren är hök och ropar Under hökens vingar kom. Vilken siffra ropade barnen. Läraren säger ex 4. Då ska alla som har siffran fyra springa över. De kan också försöka bilda talet med hjälp av två kompisar.
Oj, vad bra det gick😀. Barn som lyssnade, samarbetade och räknade matte.
Sen hann vi gå in en stund och göra ett arbetsblad med ordningstal. Fjärde och sjätte är lite klurigt för en del barn. Efter lunch arbetade barnen i matteboken och det var mitt bedömningstillfälle. Vilka barn har förstått eller vilka är säkra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar