tisdag 6 september 2016

Matematikspel och praktiskt konkret matte.

Vi har börjat terminen med mycket praktiskt och konkret matematik och spelat spel och gjort övningar. 
Bland annat gör vi dagens tal och arbetar med veckans begrepp genom dagens tal. 

Klassen har påbörjat arbeta med fler och färre och nu håller vi på med att dela upp tal. 
De har använt sig av unifix kuber och som "mall/struktur" avokadolådor att lägga dem i. De skulle hitta så många olika varianter av uppdelning av talet fem först. Vi började med talet fem just för fem talet brukar vara bekant för barnen / fem fingrar. De arbetade tillsammans och med miniwhiteboarden. Först pararbete och sedan redovisa för klassen. De fick fortsätta med andra tal också. En del barn höll för ena skålen och den andra skulle gissa  hur många de hade gömt. 
 
Idag fortsatte vi med talet 10. De tillverkade en tio svans med pärlor och spelade gömma svansen. Det innebar att en person började och gömde några pärlor i handen och den andra personen skulle säga det "gömda talet". De var väldigt duktiga. Tillsist visade jag dem på mattespråket d.v.s. 8+_=10. 
En del barn ville även ha svårare tal. Jag utmanade dem på tavlan. 
De fick tillsist arbeta med några arbetsblad och visa att de förstått. 
Jag använde mig av stora kuber vid samtal med barnen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar