lördag 1 oktober 2016

Veckans bokstav R

Veckans bokstav på R
Ledtråd: Växt på R. Ledtråd: röda bär

Jag visade en Google presentation som 
introduktion till veckans bokstav. Eftersom ettorna redan haft veckans bokstav med "pyssel" i F-klass så gör jag "Grey of the day" på veckans bokstav. Jag vill att de ska lära sig något nytt eller fördjupa sin kunskap i något ämnesområde vi redan håller på med eller kommer att arbeta med. Jag gör alltså inte någon Grey of the day med "slumpmässiga" områden tagna ur ett sammanhang. 
Barnen får en ledtråd i veckobrevet. Jag visar alltid bilder och berättar till. Stödorden är i år ett egentligen mer för mig men nu börjar barnen försöka läsa dem. Barnen får efter min presentation komma med förslag på en mening eller något de lärt sig. Än så länge skriver vi tillsammans dvs alla skriver likadana meningar. Vi använder ett papper med "många stödlinjer". För att barnen ska få dem på rätt rad skriver jag först under dokumentkameran och de efter. 

Dagens ämne var Rönn. De klurade barnen ut snabbt. De har också lärt sig att trädet heter Rönn och inte rönnbär dom de gärna säger. Vi diskuterade också om de fanns andra växter med röda bär. De kom med många olika förslag men vi hittade ingen annan med namn på R och hade röda bär. 
De kanske ni gör? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar