måndag 19 september 2016

Tema träd

Idag startade jag upp No och Sv tema. 
Jag inledde med att visa en "teesing". På tavlan stod det och jag läste det för klassen: 
"Vet du om att det finns ett träd som fanns på dinosauriernas tid."
Jag tänkte att ordet dinosaurier skulle locka till nyfikenhet samt att det skulle finnas något från dinosauriernas tid idag. 

Därefter läste jag en bok som heter Dinosaurierna och de dansande träden. Bokdax. 


Den handlar om några dinosaurier som behöver hjälp. Till sin hjälp får de Ginkoträden som bara kan förflytta sig under natten. Annars så dör de. Det är inte en helt enkel bok att förstå för år 1 men jag tror att barnen blev fascinerade av att det finns ett sånt träd i verkligheten.  

 Vi tog en "paus" i mitten av boken. Barnen fick rita ett träd ( ej Ginkoträden).

Syftet med uppgiften var att ta reda på vad de redan visste om träd och kanske hade de snappat upp en del ämnesspecifika ord såsom rot, stam, krona.   De skulle senare lägga teckningen under dokumentkameran och berätta om sin bild och något de kunde om träd. 

När de började rita sin bild så hörde jag en del barn börja prata om vilket sorts träd de ritade tex Ek. Jag lyfte upp det direkt för att visa att de kände till ett trädnamn. En del av började rita ett träd med rötter men nästan alla suddade ut det. Jag lät dem göra det men frågade varför de gjorde det. De svarade att det inte var fint. Intressant! En mycket bra ingång till en ny uppgift vi ska göra senare - vilken skillnad är det "faktabilder" och "fantasibilder". 

Efter rasten så läste jag vidare på berättelsen och vi skrev i våra "Vet du att kunskap är coolt" böcker ( Grey of the day). Där försöker vi komma på två meningar som berättar om något vi lärt oss. Jag skrev under dokumentkameran på ett liknade blad och barnen fick skriva av och sen rita en bild. Nu poängterade jag att barnen skulle titta noga på bilden och verkligen titta på bilden hur ett Ginkoträd ser ut. Vilken skillnad! Nu ritade de fler grenar och mycket fler detaljer. De visade verkligen att de lärt sig något genom sitt bildskapande. 

Vi avslutade arbetspasset med att de fick komma fram och visa sin bild. Många berättade att de ritat en ek. Någon målade en björk eller någon gran och tall. På skolans parkering finns en väldigt gammal ek så det är klart de visade sin tidigare kunskap. Många ritade också tjockare stam nedtill och en krona såsom den är.

 Jag försökte lyfta fram på varenda teckning vad de visat för kunskap om träd. Såsom stammens storlek, kronans form. En del ritade ekollon. Men de visste inte varför de fanns för. Någon målade hängande ekollon såsom de sitter på eken. Någon målade en tall men var inte nöjd för hen hade gjort grenar enda ner på stammen och så såg det inte tyckte hen. Jag berättade att på en ung tall så sitter grenarna enda ner. Någon hade ritat ett träd de hade hemma i trädgården. Någon ett äppleträd. Någon ritade en gran. Jag visade hen att hens kunskap visade hen visste att granen har en vass topp med breda grenar längre ned på stammen. 

Vilken kunskap de visade! Trots att de inte kunde sätta ord på sin kunskap. Vi kom in på många olika ämnesspecifika ord. De var väldigt modiga att få komma fram och visa sin teckning. 

Efter lunchen så fortsatte vi med tema. Barnen visste att det fanns något som hette ekollon men de visste inte varför de fanns. Någon visste att de trillade ned på marken. Tillsammans kom vi fram till att det nog blev nya ekträd av dem. Jag berättade att om man hade sönder den så hittade man ett frö. 

Jag nämnde för de som vill ha fler utmaningar att det hette frukt, precis som ett äpple på ett äppleträd. Jag visade fler frön/frukter: såsom rönnbär, grankottar, tallkotte, rönnbär, lönnfrö. De kände igen frukterna men var inte säkra på hur granfrö ser ut, de hade sett rönnbär men visste inte att trädet hette Rönn. De flesta  hade nog sett "lönnäsa". Men kände inte till trädets namn. 

 Barnen fick två och två ta reda på och undersöka de olika fröna. Det var hög aktivitet och några kom fram till men hur ser ett granfrö ut egentligen? Jag hörde en hel del frågor. Imorgon ska vi fortsätta och ta reda på vilka frågor de har. 

Därefter dokumenterade barnen genom att rita och skriva av mig, ( Jag skrev under dokumentkameran) 
 En heldag med No och svenska. Det var otroligt många olika förmågor och kunskapskrav som  barnen visade. En mycket bra dag med stort engagemang och några barn som letade Ginkoträd på rasten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar