fredag 9 september 2016

Bokstavsträning i åk 1 - spel.


Barnen i klassen har som mål i åk 1 att börja skriva fler germena bokstäver (små). De känner igen bokstäverna redan och kan ljuden och har i förskoleklass gjort en del bokstavsarbete. 

Jag inleder det hela med ett holitiskt tänk och i spel form fundera på skillnader och likheter mellan de små bokstäverna. 

Barnen fick komma med förslag vilka likheter det fanns mellan olika bokstäver. En otroligt bra övning att öva kommunicera förmågan och se likheter. Precis som  läroplanen lgr11 säger att vi ska göra. 

Vilka bokstäver bor i källaren? Vilka har hög stapel och vilka bokstäver finns i vardagsrummet? 
Barnen turades om att säga och gå på de bokstäver som först har hög stapel och sen de som finns i källaren och sist vardagsrummet. 
Därefter fick de träna på att skriva dem och göra enkla meningar för de som var klara. 
Nästa lektion ska de få kortlekar igen och läggs ut dem i tre högar utifrån hur de ser ut. 
Tillsist jämföra och lägga dem bredvid de versala ) stora bokstäverna. Finns det likheter mellan de germena och versala bokstäverna? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar