torsdag 15 september 2016

Min tand - En växande trädgård


Idag fick barnen en skrivuppgift att skriva och berätta om när de har tappat någon tand. En uppgift som låg i deras utvecklingszon. Det innebär att uppgiften är lite svår men de kommer att kunna genomföra den. Uppgiften gick också att variera. 
Om man ska arbeta genrepedagogiskt som jag gör så ska man egentligen arbeta med cirkelmodellen och steg 1 är att bygga upp kunskap.

 Nu hoppade vi direkt på uppgiften. Jag hade redan inlett varje mening med tidsord. Att skriva om sin tand tillhör textypen - personligt återberättande text och då inleder man meningar med tidsord. Ex sen, först, tillslut osv. Nu pratade jag inte med barnen om detta utan berättade enbart att jag redan hade börjat varje mening. 

Vi samtalade först om hur det var att tappa tänder och hur det skulle kunna kännas. Lite svårt att berätta för en del barn men några av barnen kunde/vågade berätta. Sen skrev vi meningar tillsammans på tavlan utifrån tidsorden. 

Tillsist fick barnen klippa ut boken och försöka börja skriva. De barn som tyckte det var svårt kunde skriva av från tavlan och sen ändra vissa enstaka ord. 
De ville berätta mer än de kunde och orkade med penna. Jag ser framemot när vi kan börja med att skriva mer på datorn. 

Engagemanget var väldigt stort och barnen arbetade på trots att uppgiften att skriva med penna och göra egna meningar var klurigt för en del. 

De som blev klara målade bilder till texten. 

Texterna och böckerna blev väldigt bra och vilka tydliga bra meningar de fick till. De går ju trots bara år ett 😀. En del försökte sig på de germena ( små) bokstäverna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar