tisdag 20 september 2016

Tema träd fortsättning från igår! 😀

Idag fortsatte vi med temat träd. Klassen kommer byta fritidspedagog, så därför pssssade jag på att gå ut till skogen en timme. Då fick  fritidspedagogen chansen att lära känna barnen. 

Uppgiften idag var att samla löv och lägga dem på olika planscher jag gjort med olika träd och dess löv. De skulle försöka hitta så många olika sorters löv de kunde två och två. Många hämtade löv och la dem på planschen och försökte jämföra med bilden. I den mån jag hann med så samtalade vi och såg likheter och skillnader. Jag hörde olika barn nämna namn på flera olika träd vi samtalade om igår bl.a. Rönn, ek, gran, tall. Någon kom med lönnlöv. 

De fick sen fri lek i skogen. Innan vi gick hem sammanfattade jag lektionen med att berätta och visa. Jag berättade bl.a. om hur barren sitter fast - en och en eller två och två. En mysig och lärorik eftermiddag för både pedagoger och barn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar