måndag 12 december 2016

Tiotal och ental

Idag inledde jag mattelektionen att varje par fick en hög med klossar/knappar/klossar. Uppgiften de fick var; Räkna dem! De allra flesta barnen började räkna en och en men fick  snart problem eftersom klossarna var väldigt många. Då började en del par räkna två och två men även det var kämpigt. Med lite öppna frågor från oss lärare så kom de på att de kunde lägga klossarna i tiohögar (tiotal), 
Jag frågade barnen om de trodde att syftet med lektionen var att räkna dem eller komma fram till hur man räknade ihop dem på bästa sätt. Det gällde alltså att hitta en metod och strategi. 

Därefter fick de som utvärdering och bedömning för mig räkna i matteboken, En tydlig lektion på vilka som behöver mer stöttning och fortsatt hjälp med konkret material och vilka som kan gå vidare till talen 0-100. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar