torsdag 15 december 2016

Skrivläxa åk 1

Nästa termin ska vi börja med enkla skrivkäxor i ettan. 
Denna termin har vi haft läsförståelse frågor på innehållet i Magiska kulan. Det har ibland fyllts i men ibland inte. Det är inte jag som gjort frågorna och jag har inte alltid varit överförtjust i frågorna. 

Därför kommer vi nästa termin ha enkla skrivläxor istället. Jag vill att skrivläxorna ska vara motiverade och på barnens nivå. Sen är det alltid skillnad på om de gillar att skriva eller inte.

 Därför ska uppgiften vara så öppen att den som vill ska kunna skriva mer och andra lite mindre. 

Eftersom jag vill ha hög motivationsfaktor så frågade jag barnen idag. Om NI fick bestämma alldeles själva: 

Vad skulle ni vilja skriva om för ämne? 

Jag gav ett exempel, sen kom de på väldigt många olika ämnen. Vilken klass👍😀 helt fantastiskt! 

Jag hoppas de kommer att komma ihåg det när de sitter hemma och ska skriva några meningar till  mig. Alla kom med något förslag ex favoritdjur, favoritsport, bästa plats du besökt. Vi fick ihop minst 20 stycken och hade vi haft mer tid hade de säkert kommit på fler ämnen. 

Nu ska jag bara försöka få ihop terminen skrivläxor i barnens skrivläxhäfte. 
Jag vill ha alla terminens läxor samlade ihop, för det spar min tid oerhört 
mycket och minskar stressen i veckan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar