tisdag 6 december 2016

Faktatext eller beskrivande text om renar


Idag fortsatte vi vårt tema om djur och beskrivande texter. Jag valde renar för min tanke är att vi ska jämföra renen med älgen i ett Venn diagram. En ren är ju också tomtens "husdjur". 

Jag visade en svart- vit bild på en ren först. Detta gjorde jag för att jag inte ville att de skulle få några ledtrådar om renen. 
Jag läste och använde läsfixarna på en svårare text. Jag visade den under dokumentkameran. 
Därefter fick de en bild och text att läsa själva. De fick själva fylla i en 6 fältare. De har verkligen förbättrat att få till nyckelord/expertord. 
Jag avslutade lektionen med att vi hjälpes åt att fylla i mer i  6 fältare. Vilka ord har du? Någon annan som har valt andra ord? 
Slutligen såg vi en film som djur i fjällen och hur de anpassar sig. Den handlade ockdå om renen. 
Nästa lektionen får de visa att de kan göra egna meningar om orden och rita bild. De ska få skriva på chromebooks. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar