fredag 2 december 2016

Noa och julklappen och Daniel deckare letar paket.


Jag har valt två böcker till vårt jultema som de själva ska läsa och öva läsförståelse på. Jag vill och arbetar mycket ämnesövergripande. Där sv/no/so bildar temarbeten. ( ibland MA när jag har tid att leta uppgifter som passar in. ) 

Först fick de göra förutsägelser eller de valde själva att verkligen gå igenom och titta på bilderna. Roligt! 
De fick läsa två och två tillsammans med läskompisen. På nyponförlags hemsida finns det arbetsmaterial till varje bok. De materialet är verkligen helt suveränt och väldigt mycket lgr11.
Till boken om Noa fick de tre alternativ på varje fråga som de skulle ringa in. 

Jag frågade därefter varje barn olika frågor på innehållet. Jag utgick från skolverkets obligatoriska bedömningsstöd för år 1. 

Boken Daniel deckare letar paket läste de själva. Därefter fick de svara på läsförståelse frågorna. En uppgift som finns till boken är att de själva ska tänka efter om de var tjuv och skulle ta tomtens säck med paket hur skulle de klä ut sig. Det fick de rita. Nästa vecka ska vi läsa texten igen som repetion och träna på att återberätta texten med hjälp av bilder som finns till materialet. 
Det gör vi genom att meningarna börjar med tidsord. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar