lördag 1 oktober 2016

Alfabets skattjakt


Målet för lektionen var att barnen skulle lära sig vilka bokstäver som är vokaler samt att de övriga bokstäverna heter konsonanter. 

Jag inledde lektionen med att barnen fick gå på skattjakt i klassrummet och leta bokstavskort. Några bokstäver var röda och skulle läggas på ett rött papper och övriga var svarta och skulle läggas på ett svart papper. Passande nog blev det strömlöst just då. 
Barnen fick också träna på begreppet under. Jag hade lagt alla småort under olika saker. Alltså inte i 😉. 
Vi diskuterade varför det fanns några bokstäver som var röda. De allra flesta visste att de hette vokaler. Ordet konsonanter var svårare att säga. Vi övade att säga ordet tillsammans i grupp. 
Jag berättade att vokalerna kunde låta på två olika sätt. Vi sa dem tillsammans på två olika sätt. 
Tillsist spelade barnen spel i par. De fick varsin alfabetskortlek. Den äldsta börjar därefter turas man om. 
Barnen fick börja med att ta ett kort och säga bokstavensnamn samt säga vokal eller konsonant. Om man har rätt får de slå med tärningen och gå på spelplanen. 

Att spela spel är ett sätt att få alla barnen aktiva i klassrummet och träna förmågan att muntligt kommunicera det man ska lära sig. Nästa vecka ska de få visa sin kunskap även i skrift. Nackdelen är att det är svårt för mig att verkligen veta att de rättar varandra om det blir fel eller om båda gör "fel". Fördelen med spel är att de flesta barnen vill vinna och att det ska gå rätt till. Barnen var verkligen engagerade och aktiva och ljudnivån var bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar