måndag 3 oktober 2016

Vilken bra dag!

Vilken bra dag det var idag. 
Engagerade aktiva barn med stor arbetsro. 

Kan ha att göra med att dagens Vet du att..,( Grey of the day) var Lo
( veckans bokstav L) 

Att lära sig om djur brukar vara väldigt engagerande. Den här gången fick barnen säga något de lärt sig och jag skrev upp några stödord på tavlan. Därefter fick barnen själva skriva meningar om några av orden och måla bild till. ( Vi hade gjort samma sak men med Björken förra veckan. Se tidigare inlägg) De var verkligen superduktiga på att skriva meningar. 

Vi fortsatte med att träna på läsfixarna spågumman. Jag läste Noa och vargen (nyponförlag) Det är en kortare enklare skönlitterär bok. Jag la den under dokumentkameran och vi gick igenom bilderna och gissade oss fram och letade ledtrådar i bilderna. Därefter läste jag texten ( barnen såg texten på cleverboarden). 

Jag stannade medvetet efter varje stycke och ställde frågor och diskuterade ord. 
(läsfixarna detektiven) 

Därefter fick barnen rita vargspår och skriva vad de skulle göra om de mötte en varg. Rita en bild som passade till boken. 

Lektionen efter rasten testade jag deras läsförståelse. Jag visade/läste tre alternativ och de skulle kryssa i vilket alternativ som stämde. Barnen klarade det galant och så roligt att se deras koncentration. Det här kommer vi göra om fler gånger speciellt om det handlar om rovdjur, som var dagens No-mål. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar