lördag 1 oktober 2016

Tema träd och skriva meningar

Idag återkom vi till pappret om björken. Se tidigare inlägg. 


Jag skrev upp svaren de gjort dvs enskilda ord: näver, höst, vår, möbler. Jag frågade dem om det var något ord som var svårt. Näver. Vi pratade om det var trädets/björkens bark som hette näver. Men de andra svaren visste vi ju egentligen var det var för något. De skulle kunna vara att jag gillar hösten men inte tycker om våren. Vi behöver berätta mera för att förstå. Om det handlade om björken så blommade den på våren, på hösten tappade den löven osv Jag skrev upp flera enskilda ord efter de första orden. 
Uppgiften var att skriva fyra meningar tillsammans i paren. De klarade det galant. Men de hade svårt att berätta för någon annan vad man kunde skriva. Det gjorde istället att jag skriver två meningar och den andra två. En ganska svår uppgift för ettor som de klarade mycket bra. Min tanke med att de skulle skriva tillsammans var att de kunde hjälpa varandra men istället satt de själva och funderade. 
Dessutom sa jag att varje mening skulle börja med Björk...
På måndag ska vi analysera en fakta text om Eken och ta reda på om alla faktameningar börjar med ämnesspecifika ordet Eken. Vi ska även sortera meningar om björken i en 6 fältare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar