lördag 1 oktober 2016

Matematik dubbelt

Vi har tränat på dubbelt och hälften i matematiken. Jag skrev upp dagens mål på tavlan. Jag har börjat introducera vad ett mål är. Återkommer om det i ett annat inlägg. 

Barnen har fått göra många olika övningar praktiskt. 
De har arbetat inledningsvis i par och varit ute och hämtat dubbelt och hälften av olika naturmaterial. De har använt unifixkuber och lägga olika tal. Vi har använt makaroner i par.

 Jag har gjort olika övningar ex.under dokumentkameran ex Kia har två klossar. Hur många har Jesper? 
Då fick barnen visa sina kunskaper enskilt med hjälp av miniwhiteboarden. Då skulle barnen skriva siffran istället för att rita. Bra mellanutvärdering för mig att se vilka kunskaper barnen tillägnat sig. 
Det jag upptäckte ( och vet av erfarenhet) är att dubbelt är svårt. 

Därefter spelade barnen två olika spel där  de med hjälp av tärningen skulle säga dubbelt. I det första spelet skulle de få gå dubbelt om de hamnade på en färgad cirkel. 

I nästa spel målade de rutor. De hade varsin spelplan och skulle måla det talet som var dubbelt. Nu blev det knepigt. Först hade de varsin spelplan. Det innebar att kompisen inte direkt hann med att kolla om det var det rätta dubbla talet som kompisen målade. 

Jag utvärderade lektionen med att de fick göra ett arbetsblad ( diagnos). 
Upptäckte då att veta det dubbla talet på tärningen kan vara enklare än att rita dubbla träd. ( hur ofta finns det liksom dubbla träd i en skog😂) 

Några barn har under veckan fått fortsätta träna dubbelt och hälften i en mindre grupp men även enskilt i klassrummet med mig då tid har funnits. 
Även i helklass vid kortare tillfällen. Repetion är aldrig fel. 
Jag vet att detta med dubbelt och hälften kan vara svåra begrepp och vi kommer att återkomma till det flera gånger. 
Barnen har varit väldigt engagerade och aktiva. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar