lördag 1 oktober 2016

Tema träd


Idag fortsatte vi med vårt tema träd. Ett ämnesövergripande arbete i svenska och No. 

Jag inledde lektionen med att visa en bild på en björk från en barnfaktabok. Jag modellerade genom att visa och berätta vilka ledtrådar och kunskap jag fick från bilden. Barnen kom även med egna kommentarer. Vi funderade tillsist på vilket träd det skulle kunna vara. Klurigt och det gav mig ledtråden att trädet Björk kände de inte till sen innan. Sen var det någon som läste på tavlan. 

Jag hade skrivit upp dagens mål på tavlan. Känna igen Björk. ( repetera barrträd)
Trädets olika delar. 

Jag ritade upp en björk på whiteboarden.  Jag frågade om de kände igen trädet. 
Vad vet vi redan? Lärde de sig något om det jag just visat. 

Vi diskuterade om de kunde några olika delar på trädet. Stam och löv/blad kände de igen. Begreppet stam kände de säkert igen från första lektionen då de ritade egna träd och jag visade på olikheterna mellan deras teckningar under dokumentkameran. 

Nästa tillfälle så visade jag texten till boken. Jag läste texten varje stycke noga och barnen fick körläsa med mig. Vi samtalade om att visa ordbilder vore det bra om de kände igen direkt såsom här, är, en, ett. 

Därefter läste jag varje stycke igen och modellerade högt vad det betyder samt använde detektiven. Fanns det något ord som var extra svårt eller viktigt. Barnen satt som tända ljus.😀. Vi gick igenom varje stycke noga och några barn började bli mer och mer aktiva. De har pratat om läsfixarna i F- klassen. 

Som utvärdering av lektionen fick de göra    ett arbetsblad om björken. De klarade det bra, trots att det var ganska svårt egentligen. 

Vi repeterade även barrträden genom att träna att klippa ut bilder och sortera gran och tallträd. Avslutningsvis gjorde de ett korsord. Det var min bedömning för att se om de lärt sig något om barrträden och lövträden. Många fick problem med stavningen av tallbarr och kotte. Då fick de läsa det precis som de klippt ut. 

Nästa dag ska vi återkomma till Björken och de olika svaren de skrivit på pappret. Jag nämnde ingenting om hel mening osv. Det gör vi vid nästa tillfälle. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar