torsdag 7 april 2016

Vikariera!

Nu har 11 dagar gått som jag vikarierat! Jag är vanligtvis resurslärare i klassen så jag känner till alla barnen mycket väl. 

Idag  visade jag barnen bloggen och vi firade att Leksaksfsbriken var slut med diplom utdelning och lite annat skoj. 

Bloggen blev verkligen ett verktyg att titta igenom vad vi faktiskt gjort och framförallt  lärt sig. Ändå är inte allt med! 
Min egna reflektion är att vi verkligen gjort många olika saker och hunnit med mycket även om det inte är det viktiga hur mycket vi gjort! 

Jag la upp arbetet så som jag brukar göra när jag arbetar som klasslärare. 
(Oftast iallafall! Det beror på elevgrupp) 

 Det innebär att barnen i princip haft ett ämne/ uppgift per dag. 
Idag har vi haft stora mattedagen! 
Igår fokuserade vi på genreskrivning och skriva om dinosaurier. 

Ibland lägger jag upp större temaområden ämnesövergripande i en vecka eller flera. 

Det är ett medvetet val av mig för jag tror att barnen verkligen vill känna att de blir färdiga med något samt de som behöver mer tid på sig får chansen att genomföra uppgiften och känna att de blir klara! De ska uppleva en helhet med skoldagen. 

I slutet av dagen eller det längre arbetspasset blir det också enklare att reflektera vad som var målet för dagen.
(som jag skrev på tavlan varje dag) och om barnen uppnådde det. 

Om man vill veta vad vi gjort så får du scrolla ner. Första dagen är 26 mars . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar