onsdag 6 april 2016

Skriva räknesagor!

Idag har eleverna haft som mål att veta HUR en räknesaga ska/kan skrivas. 

Jag inledde lektionen med att vi tittade på Matildas mattegåta 
( Barnkanalen/Ur)
Därefter fick de en stödmall med rubrikerna Text, Bild, Mattespråk. Svar. 
Nästa steg var att jag berättade att en mattegåta är ibland uppbyggd som en berättelse. Vem handlar det om? Vad ska person göra? Vad är problemet. 
Skillnaden är att efter problemet så finns oftast en fråga som man kan svara på. 

Därefter visar man en lösning genom mattespråk/symboler. Tillsist ett svar som  ska svara på frågan man gjort! 
Vi skrev  Matiladas mattegåta tillsammans för att alla skulle få chansen att få tips av varandra! 
Imorgon ska barnen skriva matteproblem  i grupp utifrån multiplikation. 

Förhoppningsvis kan jag använda det som formativ bedömning.D.v.s. i vilken grad har barnen förstått hur man skriver ett problem samt har de verkligen förstått  multiplikation! Vi får se imorgon! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar