tisdag 5 april 2016

Livets historia! Dinosaurier! Genre beskrivningar eller faktatexter!


Idag har vi arbetat med att lära sig skriva beskrivningar eller som det hette förr - faktatexter. 


Temat var dinosaurier! Tacksamt ämne som många tycker om och kan mycket om. 
Jag gjorde en mycket kortfattad genomgång utifrån modellen Cirkelmodellen. ( se tidigare inlägg). Den består av fyra moment: bygga upp kunskap, studera texter, skriva en gemensam text och tillsist skriva en egen text. Jag hoppade över momentet att skriva en gemensam text. 

Jag vet att de tidigare tränat på stödord. Men jag vet att ofta får man med ännu fler elever att förstå hur en faktatext är uppbyggd om man gör en gemensamtext! Men hoppades att de skulle klara uppgiften ändå! 

Vanligtvis arbetar jag med modellen i minst 3-4 veckor för att verkligen träna på begrepp, typiska särdrag för faktatexter, analysera faktatexter i helklass och själv. Det gör jag genom att de får färgmarkera olika särdrag i texten och många olika övningar med isärklippta stycken m.m. 

1. Målet med denna lektion berättade jag i början av lektionen. Då vet alla barn vad som förväntas av dem. Vad jag som lärare speciellt fokuserar på under temat. Det skapar ofta motivation också. Redan i början av lektionen berättade jag att texten skulle sättas upp i klassrummet så  att alla skulle kunna läsa vad de skrivit. Viktigt att ha en mottagare! 

Focusmålet var: träna på ta ut stödord, gruppera dem i grupper utifrån innehåll. 
Det gjorde vi i en 6 fältare. Det är en tankekarta som har 6 rutor. Rutorna har rubriker som: klassificering, utseende, föda, försvar och övrig fakta. 
Därefter skriva egna meningar/stycken med underrubriker. 
Nästa mål var att barnen skulle få kunskap om att faktatexter är uppbyggda genom att använda tema ord  först i meningarna. I det här fallet är det namnet på dinosauriern eller variera med den....har. 

2. Nästa moment i genomgången var att visa 6 fältaren. 

Gå igenom begreppet stödord. Hur vet man vad som är stödord? 

3. Modelltext! 
Jag visade en text jag gjort om Stegosaursen. Vi samtalade och läste den högt . 
Typiska särdrag som: rubrik, styckeindelning och underrubriker gick jag igenom.  Jag frågade barnen om de upptäckt vilket ord varje mening började med dvs namnet på dinosauriern. 

Detta moment brukar jag lägga flera lektioner på men eftersom jag är vikarie ville jag att arbetsområdet skulle  vara klart. 

4. Därefter fick barnen läsa faktatexter/böcker. Fylla i 6 fältaren och därefter skriva faktatexten. Jag hade förberett arbetsblad att skriva på. Många av barnen skrev stödord och framförallt skrev de rätt sorts stödord i rätt ruta i 6 fältaren. 
En del barn räckte det med att påminna vilka ord som var stödord och vilka som inte var det och ändra i 6 fältaren. 

Det som var helt nytt för dem var att ha underrubriker till varje stycke och göra mellanrum mellan styckerna. Detta var (tror jag) första gången de tränade på det. Lite klurigt förstås! 

Hade vi skrivit en gemensam text tillsammans samt arbetat mer med det så vet jag av erfarenhet att det blir lättare. Men den här klassen börjar förstå att det är ok att rätta texten medan man arbetar med den eller börja om från början. 

De hade hela tiden min modelltext framme på tavlan att titta på som exempel. Om man som lärare ytterligare vill stötta de som tycker det är svårt hade jag kunnat göra en färdig mall där underrubrikerna redan fanns. 

4. När dagen/lektionen var slut så sammanfattade jag om målet var uppnått. 

Klassen arbetade så engagerat! Alla blev klara och alla uppnådde fokusmålet! 
Vilka texter de skrev! 
Textypiska drag som finns med i beskrivningar fick de med. De visade att de kunde ta ut stödord och göra egna meningar. 

Som en pojke i klassen sa: " jag brukar inte tycka om att skriva så mycket men det här var verkligen roligt"! 
Tacksamt ämne förstås men jag tror även att jag gav dem en modell att skriva efter underlättade för skrivarbetet! 

Imorgon är det matte för hela slanten! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar