tisdag 5 april 2016

Leksaksfsbriken - tillverka leksaker!



Till skolverkets material Leksaksfabriken tillhör att eleverna ska lära sig att återvinna och tänka miljövänligt. 



Barnen fick ett brev av leksaksdirektören att de skulle ta med sig tre saker att återvinna. Se tidigare inlägg!  

Uppgiften var att:
Tillverka en leksak tillsammans med en kompis. Hitta på ett namn och skriva en beskrivning till. Leksakerna ska "säljas" i en affär sen. 
( Utställning i klassrummet och för övriga skolan) 

I uppgiften ingick nästan alla ämnen och många olika förmågor tränades: 
 MA: mäta, namnge geometriska objekt. 
so: till vem är det, prissätta rimligt för de som vill.
 no: återvinna, miljötänk. 
teknik: konstruera tekniska saker, hur ser en leksak ut inuti.
sv: kommunicera sina tankar, resonera, argumentera för sin ide, skriva beskrivningar. 

Eftersom jag lovat att arbetsområdet ska vara klart till den ordinarie läraren är tillbaka hade vi inte alltför mycket tid. Annars hade jag låtit barnen fundera på dessa frågor som fritidspedagogen i den andra klassen gjorde. Gärna också rita en skiss på hur de tänkt sig. 
Men ibland finns det en poäng att barnen direkt får sätta igång.De vill gärna komma igång direkt. Engagemanget behålls och att tänka utanför boxen börjar direkt och mindre styrt av läraren och övriga i klassen. Att genomföra detta i helklass är en ganska stor uppgift men det gick över förväntan. Barnen fick också idéer av varandra och blev nyfikna. Men alla genomförde sin egna/gruppens ide. 

Vi hade tidigare analyserat leksakskataloger och gjort egna reklambilder och pratat om mottagare och till vem som reklamen riktar sig till och skrivit beskrivningar. 
Se tidigare inlägg! 

Barnen började direkt att samarbeta tillsammans och diskutera hur de skulle göra. En del barn började direkt planera hur de skulle göra och sen fullfölja det. 
Andra barn började skruva sönder sina leksaker. Bra finmotorik träning och spännande att se hur de är uppbyggda. 
 
VILKET samarbete eleverna visade att i helklass genomföra detta två och två. Ljudnivån fungerade mycket bra och barnen visade ett STORT engagemang. 

Vi avslutade dagen med att barnen fick redogöra för vad de hade lärt sig och varför vi genomförde denna uppgift. 
Det blev en väldigt lång lista som de kom med. 
😀👍👍👍. Vilka barn!! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar