Först tänka enskilt, sedan par, därefter redovisa för klassen.
Jag har fått i uppgift från Mattelyfts utbildningen jag går att eleverna ska arbeta med fler öppna matteuppgifter och delvis träna på det.
Det är uppgifter som har flera olika svar! I matteboken Matematikdetektiverna finns redan flertal sådana uppgifter.
Jag valde uppgiften: I klassen finns det 24 elever. Hur kan eleverna sitta och hur många bord behövs det?
Väldigt intressant att se hur eleverna tog sig an uppgiften. Alla började med att rita upp borden! De kom fram till flera olika lösningar.
Vår dokumentkamera är helt underbar. Det är så lätt att lägga elevlösningar där så alla kan se det på cleverboarden och berätta hur de tänkt. Många matematiska förmågor som tränas!
Vi hann också göra ytterligare två problem som inte var fullt så öppna.
Familjen Janssons barn äter lika många köttbullar var. Det finns 15 köttbullar. Hur många köttbullar kan de ha ätit?
I en kulpåse finns det 20 kulor. Barnen delar på kulorna och får lika många var. Hur många kan de ha fått?
Den här uppgiften visade mig verkligen vilka som förstått multiplikation och division som vi precis arbetat med.
Måna av barnen började även här att rita och visa hur de tänkte. Det som var stor skillnad nu är att de var ganska strukturerade ritningar och förklaringar. De barn som hade fått genomgång om Matildas mattegåta ( se tidigare inlägg) gjorde tydligare förklaringar och skrev även på mattespråk och svar.
Många av barnen skrev mattespråk multiplikation 👍. Toppen tyckte jag.
Det visade att de kan använda sin kunskap i andra sammanhang och verkligen förstå multiplikation.
När jag påpekade för de som behövde lite mer utmaningar att de i uppgiften redan hade "helheten" eller alla kulor/köttbullar så skulle man kunna räkna med ett annat räknesätt? Vilket då?
Då kom barnen på division och visste hur hur de skulle skriva.
Några av barnen behöver naturligtvis fortsatt träning och mer praktiskt övningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar