torsdag 7 april 2016

Mattedetektiverna - mattebok!

Jag hoppas att barnen verkligen har börjat förstå multiplikation och division. 
Men det är egentligen inte förrän i år 3 som jag vanligtvis brukar ta upp detta. 
Så jag ser det som en introduktion till ämnesområdet i matematik.
Se tidigare inlägg hur jag startade området. 
 
Idag var sista dagen jag vikarierade så barnen fick arbeta mer självständigt med matteboken. Det är en ganska bra formativ bedömning för att se vilka som självständigt kan läsa instruktioner och visa sin kunskskap. 
Jag gick igenom visa moment men inte alla.
 På halvklass hinner man med att samla en liten grupp som behöver tydligare instruktioner och de övriga arbetar på. 

På det sättet kan alla barnen arbeta med samma mattebok och de som förstår hinner med fler utmaningar som jag hade förberett. Arbeta individualiserat! 

Det som blivit väldigt tydligt är att barnen börjar samarbeta mera och kommunicera matematik för varandra och argumentera för sin åsikt och tanke. 
Idag satte sig några barn spontant runt det lilla bordet och skulle förklara för varandra. 
Många förmågor som tränas då! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar