onsdag 11 januari 2017

Veckans bokstav Uu

Idag arbetade vi med Grey of the day eller som jag kallar det Vet du om att..Jag gav dem en ledtråd. 
Klockan förstås - lite klurigt! Detta ingår i vårt tema Tid och årstider och vinter. 

Jag fortsatte med att berätta att ett "annat" namn för klockan är Ur. 
Jag berättade kort om att det är en av världens äldsta uppfinningar. 
Vi gjorde tillsammans ett arbetsblad med olika sorters ur. Vi diskuterade om de kände igen några av uren och hur de fungerade. 

Jag visade och berättade också om några andra äldre sätt sätt att mäta tiden på. Vi pratade om det fanns några nackdelar med de olika uren ex vattenuret - kan frysa till is, skvimpa över, soluret fungerar kanske inte så bra om solen går i moln eller om det mulet. 

På julen så kanske vi har ett ljus med antal dagar till jul som kan kan användas för att räkna ned till julafton. 

Därefter fick barnen praktiskt prova att uppskatta tid. 

Barnen var mycket engagerade. Många av dem gjorde reflektionen att en del kompisar räknade fort och andra långsamt. Jag fick också se om de kände till sekunder eller minuter. 

Många av barnen sa och skrev att de räknade sekunder. En mycket bra uppgift där vi diskuterade mycket om vad tid är för något och att tid kan upplevas olika. Tid för dem var långtråkigt men ibland kul. Alla hade hört av vuxna säga att de har inte tid. En del av barnen skrev att tid är timme, minuter och sekunder. 

Imorgon ska jag gå igenom varför det blir årstider och berätta att ett dygn är 24 timmar genom att använda en jordglob och lampa och en pingisboll som måne. 

I slutet av lektionen så gick vi igenom vilka årstider vi har och vilka månader som tillhör vilken årstid. Därefter fick de arbeta med olika arbetsblad. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar