söndag 15 januari 2017

Vattnets kretslopp

I onsdags startade jag upp temat vatten och snö. Huvudfiguren som allt kretsar kring är en liten snögubbe som kom på besök i klassen. I tisdags visade jag filmen Lily and the snowman ( youtube) 
Vi samtalade om att vi inte visste så mycket om honom. 

Vi döpte honom till Bertil. Väldigt högt engagemang av eleverna, som levde sig in i detta. 
Min tanke och mål med temat är att skapa en helhet för barnen hur vattnets kretslopp fungerar. Det gör vi genom att lösa problem vartefter de uppstår. Jag lyssnar mycket på barnens kloka tankar och går vidare i projektet utifrån deras tankar. Elevmedverkan! 

Genom att ställa öppna frågor till eleverna fick jag reda på några av barnens förkunskaper i ämnet vatten och snö. 
Alla visste förstås att ställde vi in snögubben i vårt klassrum skulle han inte " finnas kvar". 


Begreppet jag ville lära ut var smälta. Men hur lång tid skulle det ta? Vi hade dagen innan gjort övningar med att räkna till 10 och vad man hinner göra och jag hade kollat av vad de visste om tid. 
Vi skrev ned en hypotes och ritade honom hur han såg ut när han kom på besök. 
Därefter var det bara att vänta!😃.
Alla barn kom med en gissning. Det tog 3h och 15 min i rumstemperatur. Dagen efter dokumenterade vi det. 

Men usch vad vattnet hade blivit smutsigt. Vi diskuterade var smutsen kommit ifrån och att det inte är så bra att äta snö! 
Problemet nu var hur skulle vi få tillbaka Bertil. Bygga en ny Bertil igen, värma vattnet. Barnen kom med olika förslag. 
Dagen efter tog jag med mig min vattenkokare. 
Där ser man väldigt tydligt vad som händer med vatten när man kokar det. 
Men jag ville inte värma den smälta Bertil för vattnet var för smutsigt. Hur skulle vi göra det rent igen? 

Vi var tvungna att ta bort stenarna men det gick inte att plocka bort dem för de var för små. Jag introducerade begreppet filtrera.  Jag hade förberett en filtering genom att klippa sönder en petflaska och göra en tratt av toppen. I tratten la jag ett vitt kaffefilter. Vi kunde sila bort stenarna men vattnet var fortfarande gult. Jag berättade om hur det fungerade i ett reningsverk och att de behöver även tillsätta andra ämnen för att få bort bakterier. Någon i klassen visste att man i en pool kunde tillsätta klor. Nästa vecka ska vi göra ett arbetsblad kring reningsverk. 

Vi fick prova att koka/värma Bertil med annat vatten först men tur var väl det😉. 
För det bildades bubblor och ånga. Jag introducerade begreppet gas och vattenånga. Han hade ju "försvunnit" om vi hade använt honom i vattenkokaren. Men hur skulle vi göra nu för att få tillbaka honom? 

Vi måste ha kallt och kyla kom barnen på. Men nu hade det blivit varmt ute och det töade. Begreppet töa introducerades. Hur skulle vi göra nu? 
Vi fick göra som i filmen Lily och frysa vattnet i frysen. Nu står han i frysen över helgen. Nästa vecka fortsätter vi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar