söndag 15 januari 2017

Idrott och No


I fredags på idrotten kopplade jag samman vårt No projekt med snö och vatten ( se tidigare inlägg)  Jag hade med mig legobitar som föreställde molekylen H2O. En röd och två vita legobitar. 

Vi pratade om att vatten bestod av två ämnen som hette väte och syre. Ibland när vatten var is, så var molekylerna nära varandra och alldeles, nästan, stilla. När vattnet var flytande så var de rörliga och en bit ifrån varandra. När vattnet blivit till vattenånga eller gas så var några väldigt långt borta och väldigt lång ifrån varandra. Vi lekte därefter vattenmolekyler. När jag sa is så skulle de  gå ihop och vara stilla, när jag sa flyttande så sprang de åt olika håll och gas så var det väldigt hög fart och några var tom ute i omklädningsrummet. Men hur var det nu med snö? 

Dagen innan hade vi också gjort ett annat experiment, inte bara Bertil som på besök. Vi hade ställt hypotes hur mycket vatten det skulle bli av snö? 
Vi hade tittat före idrotten. Men jag berättade och en del av barnen visste det  innan att snö innehöll luft. 
Så när jag sa snö så skulle de stå tätt tillsammans men med luft emellan. 
Hur var det då med snögubben Bertil som smälte? Vi var tvungna att prova det också. Några satt ihop och några barn fick röra sig. 

Högt engagemang och inlärning på olika sätt. Precis som jag önskar att det ska vara😀. 

Som lärare är det verkligen viktigt att få tid till planering!! Och reflektionstid. Dvs jullov😉. 


När vi kom tillbaka till klassrummet dokumenterade vi vårt experiment. 
Barnen hade tidigare fått gissa hur mycket vatten de trodde att det skulle bli. 
I klassrummet fick de skriva ned sin slutsats om de hade rätt eller fel. Jag återknöt till idrottslektionen och berättade att snö innehåller väldigt mycket luft. Nästa vecka ska vi fortsätta med begreppet avdunsta och kondensering och undersöka hur fort snö kan smälta på olika ställen. Varför ligger det kvar snöhögar utomhus och barmark på andra ställen? Kan vi undersöka det? Vart har allt vatten tagit vägen - varför finns inga vattenpölar kvar?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar