tisdag 10 januari 2017

Vårt tema i början av år 1

 https://m.youtube.com/watch?v=qehqv13PJwI


Jag inledde vårt tema genom att visa kortfilmen om Lily and the snowman. Vårt tema kommer att handla om snö och vinter men även om året och tid. 

Därefter delade vi upp oss i halvklass. Den ena gruppen var ute och fick samarbeta genom att bygga något av snön. Den andra gruppen var inne med mig och fick skriva. 

Målet var att kunna skriva expertord/stödord och därefter göra meningar. 
Jag använde mig av en fyrfältare som stödmall. Jag hade hjälpt barnen innan och delat upp den i fyra kategorier. De fick först själva skriva egna expertord. Slutligen fick var och en redovisa vad de skrivit. Då fick de lära sig att det är bra att skriva tydligt så de själva kan läsa och en bra lästräning.
Därefter ska vi arbeta resten av svenska arbetet i veckan med att skriva en text om vinter. Tillsist får de måla bild och läsa upp sin text i liten grupp. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar