torsdag 17 november 2016

Udda och jämna tal


Igår när vi gjorde dagens tal 17 nämnde någon av barnet att talet 17 var ett udda tal. Idag gick jag därför igenom det i halvklass. Den andra halvan tränade på Elevspel talen 0-10 och tio kompisar med kortlek. 


Jag började med redan igår sätta upp en stödjande struktur på väggen. Numera vet barnen att jag innan jag går igenom något sätter upp saker i klassrummet. 
De som är uppmärksamma på det vet om att det är bra att titta på den innan en genomgång.  

Jag ville ta reda på deras förkunskaper och började därför med en genomgång under dokumentkameran. 

Jag använde mig av dessa stödstruktrr och inte klossar denna gången. Det gjorde jag för att jag ville ge barnen en minnesbild av udda och jämna tal. Jag nämnde varför och jämförde med om man visar 8 fingrar jämfört med bilden av 8. 
Jag frågade om de hade hört begreppen innan och några/flera av dem hade det. 
Jag visade en penna som ex på att minnas ordet udda - udd på EN penna. Jämnt är dela lika. Flera av barnen nämnde och pekade på stödstruktren på väggen och referade till att det stod dela lika. 

Jag gick inom alla siffror från 1-10 och frågade vilket tal det var och om de var udda och jämnt. Eftersom dagens tal är tal mellan 10-20, så gjorde jag även sådana tal. Vi kom fram till att det var den ena siffran i talet som talade om det var jämnt eller udda. Den som var sist i talet. Jag introducerade att den hette ental. 
Jag skrev högre tal på tavlan men även miljoner osv och frågade om det var udda eller jämnt tal. Jag visade även en hundraruta. 

Barnen fick därefter spela spel med varandra med tärning. De skulle räkna ihop summan av tärningarna och tala om om det var udda eller jämnt. Vilken fick flest udda/jämna summor? 
Därefter fick de arbeta självständigt med olika arbetsblad. 
I helklass utmanade jag eleverna att kunna svara på min mattegåta. Vi har gjort djurgåtor tidigare och samtalat om att det måste vara rätt ledtrådar för att kunna svara på gåtan. Jag berättade att : Jag tänker på ett tal som är mellan 0-20. Jag la en hundraruta under dokumentkameran som stöd. 
Det är udda. Sen sa jag att entalsiffrsn är 6 och den "andra" som heter tiotal är 2. Då introducerade jag mig av orden ental och tiotal genom att börja nämna begreppens namn. Nästa tal utmanade jag genom att använda mig av dubbelt och hälften. Entalsiffran är hälften av 6 osv... De var väldigt duktiga och engagerade. Vi kommer såklart att återkomma till detta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar