torsdag 17 november 2016

NTA -balansera och väga


Idag delade vi upp oss i två grupper. Vi fortsatte med temat balansera och väga.  Målet med lektionen var att använda och förstå begreppen  tyngre än, lättare än och lika tung som. Barn har svårigheter med begreppen lättare än.
 I min grupp fick de först experimentera själv och prova och väga olika saker. Detta för att de skulle prova hur vågen fungerade samt prova och väga och få en känsla för om olika saker var lätta eller tunga. 

Allla grupper ville skapa jämvikt och de la många olika saker tillsynes helt planlöst för att försöka skapa jämvikt. När alla provat bröt jag detta och de skulle i stället försöka hitta en sak som var tyngre än... något. Nästa uppgift var att hitta något som var lättare än... och tillsist lika tung som.., Därefter fick grupperna redovisa vad de kommit fram till. 

Jag avslutade lektionen med att samla hela klassen. Jag visade dem en tyngd från en gammal våg och en plastpåse. 
Syftet med genomgången var att få till en diskussion om det spelar någon roll 
hur stor en sak är angående om de är tunga eller lätta. Vi jämförde vikten med plastpåsen och barnen kom fram till att tyngden var tyngre eller plastpåsen lättare än tyngden. Därefter diskuterade och resonerade vi om det alltid var så. Vi provade med andra saker och det stämde inte. Vad är det då dom avgör? Någon elev föreslog att det var materialet som saken var gjord av som spelade roll. Eftersom tyngden var gjort av "metall" och plastpåsen av plast. Jag provade därefter med pennvässaren och tyngden och pennvässaren var fortfarande lättare än tyngden. Barnen började samtala om olika djur och jämföra dess storlek. Ex en elefant  och en myra. Jag styrde sedan därefter in dem på att man väger olika djur i djurparker och hur och varför gör man det. Jag gav dem även ett exempel på att om man ställer en elefant på en hel våg eller ett ben på fyra vågar spelar det någon roll hur mycket elefanten väger då? Det gjorde det inte. 
Barnen kom med många kloka tankar och hade en början till att resonera. Svårigheten i en åk 1 är räcka upp handen  och vänta på sin tur. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar