torsdag 10 november 2016

Subtraktion - differens.

Vi har tidigare gått igenom vad subtraktion är och att det betyder att "ta bort". Barnen har fått träna på att rita enkla räknesagor. Det som de skulle ta bort kryssade de över. 
Idag visade jag dem ett annat tankesätt : skillnad eller begreppet differens. 

Barnen fick prova och dokumentera och träna på att ställa frågan; Vad är skillnaden ? Jag modellerade under dokumentkameran först. La klossar i olika staplar och frågade vad är skillnaden? Jag sa även på mattespråket : 4-3=1. Jag visade flera gånger. Jag ökade svårighetsgraden genom att jag la klossar och de fick säga på mattespråket. Aktivera "lyssnarna" och träna på att vara mer aktiv. De vet numera också att det vi gör först kommer de själva att få träna på så det gäller att vara med och lyssna. Jag la även det som skulle "tas" bort uppepå den största  stapeln. 
De arbetade i par och ett barn la två staplar med klossar och skulle ställa frågan: Vad är skillnaden? 
Den andra dokumenterade på miniwhiteboarden. Jag gick runt och stöttade. Många av barnen valde att själva utmana sig själva eller läs: bygga långa staplar. 
Avslutningsvis visade jag den addition och subtraktionstriangeln. Det är ett dokument som visar alla talen och uträkningar mellan 0-10 ( lilla plus och minus) . Barnen vill ha svårare tal men jag berättade att först eller också behöver de automatisera dessa tal. De fick träna på ett arbetsblad. Vi kommer naturligtvis att återkomma till det. De ska få träna mer med chromebooksen och internet exrmpelvis på Elevspel, bingel, matteknep, King of math... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar