söndag 13 november 2016

Tema djur - ett ämnesövergripande arbete mellan No och Sv


Jag introducerade temat med att ta med mig en kompis som jag gömde och sa ledtrådar till. Barnen kom snart på att det var en uppstoppad ekorre. Jag skickade runt den och vi studerade den noga. 
Syftet med det var att lära barnen att man kan få information om ett djur genom olika sätt. Vi studerade också en bild på en riktig ekorre och samtalade om våra erfarenheter. 
Vi skrev ett VÖ diagram. Vad vet vi om ekorrar och vilka frågor fick nu?

Nästa lektion närläste vi en text om ekorrar och samtalade om vilka ord som var viktiga i en  text ( nyckelord/expertord) Jag hade tidigare modellerat dessa tankar när vi läste om träd. Nu fick barnen tillsammans med mig stryka över med överstrykningspenna vilka ord som berättar om hur ekorren är. ( beskriver ekorren) Vi fyllde i en 6 fältare tillsammans och då hade vi användning av våra expertord/stödord. Därefter fick barnen komma med förslag till hur en mening skulle kunna vara med expertordet i. De fick skriva en egen mening om varje ruta i 6 fältaren. ( Vi gjorde detta i helklass och gick igenom en ruta i taget på 6 fältaren. ) 
Syftet var att träna på vad en mening är och dess kännetecken samt träna på att få med ett speciellt ord i en mening. 

Jag läste också en bok från Nypon förlag Boris flyttar in. Jag valde den för den boken kom till utifrån en riktig historia, om en upphittad ekorre. Jag inledde med ett youtube klipp från författaren som berättar om boken. Efter varje kapitel finns det läsförståelse frågor att skriva ut från förlagets hemsida. Frågor är: på raden - svaret finns i boken, mellan raderna: tänka efter själv och bortom raderna: utgå från din egen erfarenhet. 

Jag läste ett kapitel per dag/lektion och använde/modellerade läsfixarna: förutspå, samtala om ord/detektiven, cowboyen: sammanfatta kapitlet, ställde frågor på ev. oklara saker. Boken lämpar sig mycket bra till det. Efter de första kapitlen så gjorde vi 
läsförståelsefrågorna  tillsammans. Jag frågade och barnen sa vad jag skulle skriva. Jag skrev under dokumentkameran. De skrev av. Vi samtalade om vad en mening är osv. Vart efter de blev säkrare, så fick de först arbeta tillsammans med frågorna och därefter redovisa sina svar. Mellan raderna och bortom raderna gjorde vi tillsammans. De sista kapitlen fick de själva skriva svar. Så vi började tillsammans och tillsist själva. APE ( omvänd EPA) Först Alla, sen par och tillsist ensam. 

Vi sammanfattade boken genom att de fick bilder och skulle i par lägga dem i ordning och därefter återberätta historien i helklass. 

Vi gjorde andra uppgifter också. 


Se andra inlägg om fortsättningen på temat med gåtor, dikter och sång om Ekorren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar