måndag 14 november 2016

NTA balansera och väga

I

Idag har vi haft tema balansera och väga. Vi fortsatte vårt arbete med NTA lådan. Det är ett material som kommunen köper in i olika teman. Varje lärare får önska vilken låda de vill använda sig av under terminen. Det är ett material med lärarhandledning och färdigt material. Kommunen har bestämt att genom att köpa in dessa lådor hoppas de på att öka måluppfyllelsen i No - kemi och fysik. 

Idag arbetade vi i tre grupper med tre lärare. I min grupp fick de göra hängande mobiler. I den andra grupper fick de öva med balsbsbräda och klossar och i drn tredje gruppen fick de använda sig sin egna kropp. 
Begreppen som tränas är balans, jämvikt, tyngdpunkt, stödyta. 

Jag inledde dagen med ett youtube klipp med en ppt om balansera och väga. Det gjorde jag för att aktivera deras förförståelse för ämnet och återkoppla till det de hade gjort tidigare. Jag avslutade dagen med att titta på tre youtube klipp som sammanfattade vad vi hade gjort idag. Genom det fick barnen en sammanfattning om de olika begreppen som var dagens mål. De fick också i filmen se olika exempel på vad de gjort. Många av barnen kunde resonera om det som hände. Jag repeterade också och återkopplade vad de olika grupperna gått igenom. Varje grupp dokumenterade i NTA boken. Det är en bok där barnen klistrar in dokumentationen och Skrivet reflektioner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar