fredag 18 november 2016

Igelkotten

När vi hade veckans bokstav i, så arbetade barnen med igelkotten. Ett inlägg som skulle kommit tidigare.., 


Jag introducerade Vet du om att..och en ledtråd. Därefter fick barnen berätta en del om vad de visste om igelkotten. Jag berättade inget om igelkotten. Istället var syftet att barnen skulle lära sig att tolka och lära sig få information av bilder. Vi hade tidigare tränat i vårt arbete om träd och ekorren. Igelkotten var en fortsättning från ekorre temat. 
 
Jag visade bilden på en riktig igelkott och en tecknad igelkott. Vi tränade på förmågan att se skillnader och likheter och jämföra samt källkritisk granska bilder. Vad kan vi lära oss om den riktiga igelkotts bilden? Hur ser en igelkott ut? Närstudera bilden! Vilken skillnad är det på fen tecknade igelkotten? Stämmer den med verkligheten? Barnen var väldigt bra på att berätta vilka skillnader det fanns och vad man kunde lära sig av en bild. De fick själv sitta två och två och analysera en läroboksbild/faktabild på en igelkott. De skrev varannan gång på miniwhiteboarden. Tillsist fick de själva skriva fakta och meningar och göra en egen faktabild. Oj, vad alla skrev. Det är den längsta faktatexten de skrivit och det bara utifrån en bild. Bilderna blev så bra med mycket detaljer. Denna kunskap kommer de kunna applicera när de skriver egna faktatexter. ( vilket vi nu gör och de visar den kunskapen) 

Nästa lektion fick de se två bilder på tecknade igelkottar. Vi samtalade mycket om bilderna och kom fram till att de var tecknade och påhittade. Nu skulle de skriva helt själva en berättelse och jag skulle inte hjälpa dem. Det var ett bedömning. Jag ville se om vad hade lärt sig och vad nästa steg skulle bli i undervisningen. Texterna blev så bra så de fick läsa upp dem i klassen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar