söndag 13 november 2016

Grey of the day


I veckan som gick var veckans bokstav T. Jag använder mig av det barnen är intresserade av. Många av barnen i klassen vill läsa mina tre hajböcker och de visar dem och berättar för varandra. 

Därför blev veckans Grey of the day eller Vet du om att..Tigerhajen. Den är dessutom en ganska okänd haj men trots det den näst farligaste hajen för människor. 
I förskoleklassen hade de också veckans bokstav och även i förskolan använde de sig av veckans bokstav. Där använder de sig ofta av något "pyssel" eller något praktiskt på den bokstaven och skriva alfabetspapper.  Jag har valt bort pyssel på veckans bokstav till vissa bokstäver iallafall. Just nu tränar fritidspedagog sociala övningar med klassen istället. 

Barnen fick skriva i Bokstavsboken Magiska kulan och Bokstavsboken. Jag ser dem som  träningshäften till de andra texterna barnen skriver. 
Jag rättar inte dem alltför mycket och rättar inte hur bokstäverna ser ut. Jag vill inte lägga fokus på det. 

Däremot är det väldigt viktigt när de skriver egna texter som andra ska läsa och de själva att de skriver sitt finaste de kan. Vi kommer dessutom mer i slutet av ettan och början av tvåan lägga mer fokus på skrivträning. 

På veckans bokstav fortsatte jag arbetet med att använda en 6 fältare. Det är en modell för att sortera upp nyckelord/stödord/expertord. De utgår från 6 st frågor och barnen skriver ord i dessa. Vi har modellerat det mycket innan när vi läste om ekorren och andra djur. Det är viktigt att verkligen modellera innan och träna tillsammans innan de ska  skriva själva. 

I arbetet med Tigerhajen ökade jag svårighetsgraden. Tidigare har jag visat en PowerPoint med mina stödord och bild. Jag har berättat till bilden och stödorden för att sen skriva gemensamma meningar under dokument kameran. Alla skriver likadant. Vartefter vi arbetat så har jag ökat svårighetsgraden. 

Nu fick de en text jag skrivit själv om Tigerhajen. Jag klippte isär den i stucken som passade ihop med 6 fältaren. Varje grupp skulle dela ut lapparna och läsa dem i gruppen. Några hade mer text och andra mindre text. Det löste de mycket bra i grupperna, beroende på läskunskap. Därefter fick de rubrikerna till 6 fältaren ( inga frågor med). 
Nu skulle de fundera själva på vad rubrikerna betydde ex föda? Klassificering? Sedan skulle de analysera texten var den passande in. 
Slutligen fick var gruppen en 6 fältare där de skulle skriva stödord/nyckelord/expertord tillsammans, De gjorde de mycket bra. Tillsist skulle de själva skriva en faktatext med hjälp av 6 fältaren och måla en bild till. 
En lektion där många av förmågorna kom in och väldigt många olika kunskapskrav och mål. Barnen klarade det galant. Viktigt att tänka på att vi arbetat mycket med cirkelmodellen i fas 1 och 2 och tränat tillsammans. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar