söndag 13 november 2016

Skriva gåtor och analysera sång

    I vårt ämnesövergripande arbete om djur har barnen fått skriva djurgåtor. Jag använder mig att cirkelmodellen i fyra steg för att få barnen förstå vad en gåta är. 

Temat inleddes med att det kom ett brev. Det var någon som ville ha hjälp. Men denna någon kunde inte lita på människor. Så hen skrev en gåta om vem det var. Vi samtalade vad ledtrådarna var. Vad är det viktiga ordet som är viktigt i gåtan? ( nyckelord/stödord) Hur är gåtan skriven. Barnen gissade på en björn. Jag använde mig av en stödmall som jag ville att barnen skulle upptäcka. 
 Jag är
Jag kan
Jag har 
Jag finns
Vem är jag? 

Vilket ord inleder varje mening? Hur slutar gåtan?  Vad är en gåta? 

Det är viktigt i cirkelmodellen att barnen inte lämnas ensamma i sitt skrivande utan läraren ska lära ut modeller för skrivande och visa och modellera. Genom brevet blev det en naturlig del av att få intresse för ett ämne, intresse för att skriva så andra kan läsa det. 

Nästa steg i cirkelmodellen är/kan vara  barnen ska få möta olika texter med det som läraren vill att barnen ska lära sig. 
 Barnen fick läsa olika djurgåtor två och två och gissa vilket djur det var. Jag avslutade lektionen med att visa dem och samtala om/fråga dem vilket nyckelord/expertord som fanns i gåtan? Vilka ord BESKRIVER just det djuret? Ex brummar, röd kam.. 

Nästa steg fick de skriva egna djurgåtor. Till sin hjälp fick de läsa olika djurtexter eller använda sig av sin egen kunskap. Blev man klar fick de skriva egna gåtor om något valfritt. 
Dessa ska de senare få läsa upp för klassen. Nästa vecka ska de skriva en gåta om sig själv som ska vara i klassens julkalender. 
Djurgåtorna blev verkligen väldigt bra! 
 

Vi har också tittat på ett youtube klipp där en tecknad ekorre sjunger Ekorrn satt i granen. I centralt innehåll i lgr11 så står det att vi ska arbeta med olika sorters texter. Jag valde att koppla ihop det med vårt gemensamma djurtema om Ekorren. 
Vi sjöng sången och sen hade skrivit texten på datorn. Vi läste varje mening och jag modellerade spågummnan - förutspå och orddetektiven. Jag hade redan innan tänkt igenom frågor som var på raden - finns i texten ex: Vem handlar det om? Vem möter ekorren? Därefter frågor mellan raderna? Hur kände sig ekorren då den gjorde illa sig eller varför hoppade den iväg då den träffade barnen ? Kan vi använda vår tidigare erfarenhet om vad vi vet om ekorren? Frågor bortom raderna? Har du gjort illa dig? Varför springer man till mamman om msn gör illa sig? 
Vi analyserade också om det fanns några oklarheter i sången? Ex Ekorrn är först i granen men hoppar sen på tallegren.. Vi diskuterade också om filmen passade ihop med texten vi sjöng. På youtube klippet så håller ekorren i ett ekollon och sitter alltså i en ek - inte alls i en gran. Barnen var väldigt duktiga och engagerade och det var en lektion i modellerande. Där jag som lärare visar och ställer frågor högt och funderar men barnen kom också med många reflektioner. Kul lektion och något jag aldrig gjort förut men kommer absolut göra igen. Tack vare en pojke som aktiverade sin förkunskap då jag visade en uppstoppad ekorre och han visste en sång men kunde inte texten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar