torsdag 10 november 2016

Samarbete med förskoleklassen och åk 1


Vi har en gång i veckan samarbete med förskoleklassen. Temat den här terminen är matematik. Vi är fyra grupper som gör olika saker. I min grupp tränar vi talraden och talens grannar. 
Jag inledde lektionen med att prata vad begreppet grannar är. Jag använde mig av de tre husen. Jag berättade vad mitt husnummer är för något. Vilket nummer skulle då mina grannar kunna ha? Vet ni vilka nummer ni har på ert hus? Så fortsatte samtalet. Genom det fick jag en bedömning av vad de kunde. Jag skrev upp några tal på tavlan och pratade vilket tal kommer före och efter. En stöttningsmall jag använde mig av var en talrad som jag la under dokumentkameran. 
Nästa uppgift var att barnen fick varsitt nummer 0-10 på en papperslapp. De skulle ställa sig i en talrad. 
Nästa uppgift var att arbeta i par. De fick en kortlek och skulle sortera ut talen 0-10. De i förskoleklassen fick då träna på att känna igen siffror. Barnen fick lägga korten i en hög och dra ett kort i taget och lägga en tallinje. Nu kom siffrorna i slumpvis ordning. 
I sista övningen fick de spela spel med en tärning 0-10. De fick en talrad och skulle skriva siffran från tärningen på rätt ställe i talraden. Lite knepigt med de lyckades mycket bra. Vad kommer före tre och efter efter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar