torsdag 24 november 2016

Advent


Idag startade jag upp temat jul och advent. Vi har börjat öva på två sånger: Adventstid och Tänd ett ljus. 

Jag hade satt upp stjärna i fönstret och ställt in en adventsljusstake och en liten julgran. 

Jag inledde med att fråga barnen varför man sätter upp stjärnor eller andra saker. Syftet var att ta reda på om de visste något redan. De visste inte så mycket. Men efter lite vägledning visste någon att det hade nog att göra med någon som hette Jesus. 

Jag valde att börja berätta kort om olika religioner. Vi har haft en elev som varit Indien och visade upp elefantguden. Jag berättade att i Sverige har vi religionsfrihet. I andra länder eller i Sverige får man tro på vad man vill. 

Men förr i tiden så var alla i Sverige kristna och åkte till kyrkan på söndagarna. Jag berättade kort om Jesus och om Maria och Jesus. Jag berättade om att det gick att läsa om i en bok som hette Bibeln. Där några skrivit ned berättelser. Några tror på att de är sanna och några inte. 

Jag återknöt till ljusstaken med fyra ljus och barnen fick berätta igen vad advent skulle kunna betyda. 

Därefter gick vi på bildpromenad i boken 

Då jag återigen berättade historien och använde läsfixarna. 
Tillsist läste jag berättelsen och la bilder under dokumentkameran samtidigt som jag läste. 

Därefter sjöng vi sången adventstid och diskuterade den. Vad är det vi sjunger egentligen? Vad är det för gåva som Herren sänt och vad är det som ska ske bortom advent? Barnen fick en aha upplevelse. Det är verkligen intressant och roligt att lyfta in sångtexter i so/no undervisningen. ( Vi har tidigare analyserat Ekorrn satt i granen) 

Dokumentationen gjorde vi gemensamt med att de sa meningar och jag skrev under dokumentkameran. De fick klistra in  texten till Adventstid och måla bild till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar