torsdag 17 november 2016

Beskrivande texter


Jag använder mig av genrepedagogik och cirkelmodellen när jag undervisar. Nu har vi kommit till att barnen själva ska skriva egna faktatexter. Det är inget jag skulle sätta igång med direkt utan en lång tid att introduktion. modellering av mig som lärare. 

Barnen fick välja djur själva utifrån de material jag har. Jag valde bort att söka på internet i första hand nu. Internet fick jag in naturligare i undervisningen genom att arbeta med mig - se nedan.

 Målet med att skriva faktatexter är att kunna använda en 6 fältare, vilket vi tränat mycket på och sen kunna skriva en text med meningar och göra en rubrik. 

De som behövde mer utmaningar skulle även sätta ut underrubriker från varje ruta i 6 fältaren. Tillsist ska de måla en faktabild som visar djuret i en faktabild. Vi har diskuterat och analyserat skillnaden på fantasibilder och bilder som visar hur djuret egentligen ser ut. 

Jag hade som utmaning och individualisering också olika sorters texter. Barnen upptäckte ganska snart att all information de behövde inte fanns i de enklare texterna utan de behövde mer. De fick läsa i den texten med mycket text men oj! vad jobbigt att läsa. 

Ett bra syfte att ytterligare berätta VARFÖR de ska använda sig av en 6 fältare. Det är ofta en speciell ordning i texten och texten har stycken. Vill de ha reda på hur utseendet är, så står det ofta i början av texten och ungar och förökning i slutet av en text. 

Jag visade även på Wikipedia där klassificering står först. Jag "låtsades" under arbetet inte veta ex vilken klassificering djuret hade ex däggdjur utan fick googla och läsa på interne tillsammans med mig. På det viset blev barnen delaktiga i sitt faktasökande och lämnades inte ensamma och så småningom ska de förstås använda internet till att söka fakta. 

Barnen fick ordningen att 
1. Läsa och bli expert på djuret
2. Fylla i 6 fältaren. 
3 skriva meningar. 
4 Måla faktabild. 

Jag inledde lektionen med en text jag skrivit om rådjuret med underrubriker såsom utseende, plats, ungar, övrigt. 
De blev väldigt intresserade av att rådjuret var ett hjortdjur och vilka djur tillhörde dem och hur vet man vilken grupp/klassificering djuret tillhörde. 

Eftersom intresse uppstod och bra diskussion så kommer vi titta på en film om det. Jag brukar vänta med det till tvåan med det men utgår också från det barnen själva tar upp och bygger vidare på det. 

Första steget blir att skriva för hand och måla en egen bild. Nästa djur de väljer ska de skriva på datorn och kunna söka en bild på internet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar