onsdag 30 november 2016

Pengar - växla



Idag började vi träna på målet att förstå pengars värde och kunna växla tio enkronor till en tia osv 

Jag introducerade uppgiften genom att visa min plånbok. Den var överfull med mynt. Hur skulle de kunna hjälpa mig? Jag la pengar under dokumentkameran? så att alla barnen ser på cleverboarden. Jag tycker verkligen om dokumentkameran för att materialet jag använder där, är likadant som barnen sen ska använda.
 Cleverboarden är väldigt bra när någon av barnen ska komma fram och berätta och vara aktiv. Men då blir materialet två dimensionellt. 

Spelet vi spelade sen, går ut på samla/tjäna pengar. De slår med en tärning som endast har siffrorna 1,2,3. För varje slag,så får de ta en enkrona och lägga på spelplanen. De får endast ha tio enkronor. Sen måste de växla till en tia eller till två femmor och så fortsätter spelet. Oj, vad mycket matteord jag hörde. Nu måste jag växla till.....

Jag stoppade efter ett tag och barnen fick räkna sina pengar och sen jämförde vi siffrorna. Vilken fick det största talet och det lägsta talet? Hur kunde man det? Lite klurigt men en början att fundera på det. De flesta såg och visste vilket tal det var. Men hur ska man kunna förklara det? Någon kom fram till att det såg man på tiotalsiffran.
 Fröken blev väldigt glad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar