I vårt årstidstema fick barnen skriva årstidslista. Vi tittade gemensamt i vår So bok på en höstbild. Där fanns en lista som jag läste gör dem.
Vad finns på hösten? Vad är typiskt för hösten? Hur skriver man en lista? Inga hela meningar.
En uppgift där jag inte modellerade först utan barnen fick prova själva. Klurigt och lite förvirrat när vi tränar på att skriva hela meningar i vanliga fall. Där ser man verkligen vikten av att använda cirkelmodellen med fyra olika faser där läraren går igenom grundligt de olika momenten innan barnen skriver. Nu lyckades barnen få fram vad de tyckte om hösten var och de kunde samarbeta två och två. De kunde också berätta hur de tänkt när de redovisade för resten av klassen. Men en del skrev meningar och andra vissa ord. De förstod också att det var viktigt att skriva tydligt för att själv kunna läsa det. Allas papper sattes in i den blivande klassens årstidsbok - som finns i klassrummet att läsa.
När eleverna läste upp sin lista de gjort med parkompisen gjorde vi en gemensam lista på tavlan med de områden de fått med. De fick också fylla på muntligt om det var fler saker de kom att tänka på. När de skrev sin lista så berättade de och tänkte mycket på träd och lövens färg. Intressant att de använde sig av sin tidigare erfarenhet och vad de lärt sig innan. Vid diskussionen visade de kunskaper om att utveckla sitt tänkande och kunde se flera områden de inte tänkt på själva.
Tanken var att vi skulle fortsatta arbeta med hösten och skriva höstdikter med hjälp av våra sinnen men vintern kom😁.
I stället hoppade jag över det momentet och gick vidare med djurgåtor och djurdikter. Se annat inlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar