torsdag 24 mars 2016

Tema påsk! VÖL diagram

Inför påsken så ville jag ta reda på vad de redan visste om påsken samt träna datorskriving på Word. Då gjorde jag ett enklare variant på VÖL diagram. Det betyder: Vet redan, Önskar veta, Lärt mig. 
Barnen fick i uppdrag att skriva likadant som mig. ( svårt eftersom många ville ändra, göra andra storlekar osv 😉. 
(De har bra kunskaper i det!Men jag ville iinte fokusera på det utan det skulle gå ganska snabbt att skriva av.) 

Det var verkligen så spännande att se vilka olika kunskaper de hade. I ettan hade de pratat en del om den bibliska förklaringen.  Nästan alla skrev något om Jesus. Men inte alla. Många skrev att han dog. 
Det de undrade över var det som finns i deras vardag. Varför klär man ut sig till påskkärring? Vad har påskharen med det hela att göra? 
Jag hade en kortare genomgång av den bibliska förklaringen och varför det finns påskkärringar o.s.v. Därefter skulle de skriva ned det de kom ihåg.
Det var ganska svårt visade det  sig. Det var mycket information på en gång. Ganska svåra begrepp. Hade det funnits mera tid så hade jag lagt det på två lektioner  samt låtit dem veta innan vad de skulle göra med det jag berättade. De skulle också fått sitta två och två och berättat först för varandra och sedan byta kompis och skriva tillsammans med den. 

Jag är ändå imponerad av vilka frågor de kunde ställa och att de verkligen kunde göra frågor. Vilket är ett svenska mål! 
Efter påsklovet får vi samtala vidare. Eventuellt se en film😀. 
Ibland hinner man inte allt man tänkt sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar