torsdag 24 mars 2016

Multiplikation i år 2


Jag  har varit vikarie i en klass två som jag vanligtvis är resurslärare i. 

Vi startade upp arbetet kring att försöka förstå multiplikation och symbolerna 4*5=20. Det jag brukar lära barnen är att räkna 5+5+5+5=20. 
Jag har 4stycken femmor! 

Inledde lektionen med bullar och bullpåsar. Jag och dottern hade gjort bullar i trolldeg. 
Då kommer vi senare kunna få ett gemensamt språk. Hur många bullar har vi om vi har tre påsar med fyra bullar i varje påse/grupp. Hur kan vi skriva det? 4+4+4=12 eller 3stycken fyror dvs 3*4. 
Jag visade också praktiskt med en form. Hur många är det här? Hur kan vi räkna ut det på olika vis. Hur många "påsar"/ grupper behöver vi? Hur många bullar kan ligga i påsarna. Barnen kom på olika sätt. 
Därefter plockade jag in ytterligare material för att göra det mer abstrakt. Klossar/kuber i stavar. Hur många stavar/grupper har vi? Hur många klossar  i varje stav. 

Barnen fick sedan arbeta i matteboken och visa om de förstått. 
Avslutningsvis fick några barn komma fram till cleverboarden och redogöra hur man kan visa ex3•5. Barnen ritade tre ringar/grupper med fem pluttar i. 

Nästa lektion sjöng vi multiplikationsångetr från Kunskspshubben. Det är bara att googla så hittar ni dem. Barnen tycker om dem och de tränar att ramsräkna tabellerna. 
Barnen fick arbeta med ett multiplikationspappet. Alls barnen löste det😀. 

För att ytterligare öka träningen och förståelsen så spelade vi spel. 
Där skulle barnen slå med en tärning. Om de spelade tvåans tabell och fick 4 på tärningen räknade de 2•4=8. De ställer en kloss på produkten/svaret. Först fylld spelplan vinner. De redovisa sina svar på miniwhiteborden. Nästa lektion frågade jag vilka som kommit på att man egentligen inte behövde räkna ut svaret utan endast hoppa antal hopp till svaret. Det var några stycken. 

Vi samtalade om att det vi sjunger om är produkten/svaret i de olika tabellerna och vet man hur många man har, så vet man svaret. Det krävs lite mer träning till det. Men de flesta tror jag förstod. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar