tisdag 23 april 2013

The Big 5

Även jag har hittat "The big 5". Nu blev helt plötsligt allting så mycket klarare d.v.s. vilket fokus jag skulle ha. Jag gillar skarpt de sammanfattningar av de The big 5 som cirkulerar runt på olika bloggar. Jag har satt upp dem i klassrummet. Nu när jag planerar undervisningen har jag dessa förmågor i huvudet. Det har resulterat i ett nytt tänkt. T.ex. så började jag arbetet kring stenåldern med att leta upp bilder av verktyg och övriga föremål från stenåldern. Jag letade också bilder från nutiden - stenålders kam och nutida kam. Sedan fick barnen förutsättningslöst sitta i grupper och diskutera vilka bilder de tyckte hörde ihop och därefter motivera sina förslag. Bra övning för jag fick information om elevernas förkunskaper samt de fick träna en del av förmågorna - motivera, samtala m.m. Barnen hade många spännande tankar. En bild på en toalett hade jag också med men ingen "självklar" toalett från stenåldern. Intressant att se hur de resonerade. En grupp satte den med keramik/porslins krukorna med förklaringen de kanske hade krukorna som toalett eller så är de gjorda av samma material.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar