onsdag 24 april 2013

The big 5 och genrepedagogik.

Uppgifterna börjar samlas nu när terminen snart är slut. - rätta matteböcker, rätta nationella prov, redovisa och analysera nationellaprov, rapportera in LUS och analysera resultatet, utvärdera arbetslagets mål, åtgärda det skolinspektionen ville att vi skulle ändra på.. Ja och så har vi alla övriga uppgifter såhär på slutet av terminen såklart som är lite extra aktiviteter. Allra helst skulle jag vilja utveckla arbetet kring förmågorna tillsammans med genrepedagogik... Har många idéer hur jag skulle vilja förändra undervisningen så att högre måluppfyllelse kan ske. Jag vill också utveckla detta med bloggen. Hur hinner ni andra lärare? Vi har gått en längre fortbildning i genrepedagogik som utgick från boken "Låt språket bära". Skolan i Rinkaby Stockholm har ökat sin måluppfyllelse genom att arbeta med genre. Det jag tycker är så bra med den är att man får ett språk och en teknik, att lära även yngre barn att skriva argumenterande texter, instruktioner, skillnader mellan faktatexter och narrativa texter o.v.s. Helt in linje med den nya läroplanen och förmågorna. Jag har tidigare arbetat på högstadiet som So lärare i 10 år. Även med Lpo 94 (år 2004-2005) arbetade jag mycket med förmågorna och gjorde egna mallar och cirklar och trappsteg. Någon gång kanske ni kan få se dem... De påminner ganska mycket om det som andra nu gjort kring förmågorna.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Hur långt har du kommit i ditt arbete med genrepedagogik och the big five?
    Med vänlig hälsning MAria N Hansson

    SvaraRadera