måndag 29 april 2013

Imorgon ska vi göra stenålderspel och långt inlägg om vad vi gjort :)

För att träna de olika förmågorna ur LGR11 ska vi göra ett stenåldersspel. Barnen ska få arbeta i grupp och kommunicera sin kunskap. Först ska de få läsa fakta tillsammans. Därefter ska de skriva frågor till det de läst i olika ämnen. Frågan och svaret skrivs på små lappar/spelkort. Därefter ska de hitta på olika regler kring sitt spel. Jag har färdiga spelplaner att använda med de behöver dekoreras och göras mer "stenåldersaktiga". Därefter ska de få spela varandras spel, som en utvärdering av vad de lärt sig. Vi inledde stenåldersarbetet med att göra en självbiografi (genrearbete) ur boken "Låt språket bära". Detta gjorde jag för att barnen ska förstå vad historia är. Därefter fick de bilder på tekniska uppfinningar ca 10st som de skulle lägga i en tidslinje. T.ex. blixtlås, dator, nål. De fick diskutera i grupp och träna på att motivera för varandra varför de trodde som de gjorde. Sedan redovisade varje grupp. De skulle kunna motivera sitt svar och sina tankar. Mycket intressant! Jag som lärare fick verkligen insikt i vad de hade för förkunskaper när det gäller historia. I den efterföljande diskussionen så kom det fram att deras historiska referensram var Robin Hood, kanske gamla bilar. Vid nästa lektion fick de låtsas vara arkeloger. De skulle nu hitta "sopor" ute i skogen och fundera på om de var gamla eller inte och om det fanns något samband mellan dessa idag. De fick 10-15 bilder som de i grupp skulle kunna redogöra och förklara och motivera hur de hängde ihop. Temat var: Kan vi se spår av forntiden idag? Ex. på bilder var en nål - nutida nål. stenåldersyxa - nutida yxa, krukor - nutida skål, stenåldershus, järnåldershus, röd liten stuga, samt höghus m.m. För att de skulle få en helhetsbild av en plats historia, så kopierade jag upp bilder från en och samma plats - från stenåldern till järnåldern, medeltiden, 1800 -talet och 1900- talet. De fick två och två diskutera tillsammans vad de såg för skillnader på bilderna eller likheter. Därefter hade jag en genomgång där temat var jägarstenåldern och bondestenåldern. Som praktiskt arbete har de fått göra en stenålderspappersfigur än så länge. Jag har tänkt att de ska få bilda familjer och klaner och tillverka en stenåldersby. Och nu har vi alltså kommit fram till att de själva ska få läsa och fundera. Bilder kommer senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar