fredag 4 oktober 2013

Självbiografi - genrearbete

Barnen har fått skriva egna självbiografier som en avslutning på temat historia Förr i tiden. Egentligen är denna övning perfekt att börja med. Skapa en förståelse för vad historia är för något. Jag visade min egna tidslinje över mitt egna liv. Jag hade tidigare pratat om att vi människor gillar att dela upp tiden och vi har startat upp att höra klassens gemensamma tidslinje över år 3. När vi samtalat om vad en tidslinje var så fick läxa. De skulle ta reda på egna viktiga händelser som skett i deras liv. I skolan gjorde de en egen tidslinje. Därefter gjorde vi en läsförståelse uppgift. Barnen läste om Tove Jansson och svarade på frågor. Jag visade därefter en modelltext över mitt liv och vi pratade om hur man skriver en självbiografi. Rubriken består av sitt egna namn. Texten är skriven i jag form. Dåtid! Det har hänt! Första stycket ska presentera dig själv. En bra start kan vara när du föddes och var. Barnen använde sig av tidslinjen som stödord. Varje stycke består av en händelse och inleds med ett tidsord. Stycket avslutas med en personlig reflektion - mental process. Jag tycker det var verkligen roligt att läsa barnens egen historia. Vi dokumenterade det hela i en folder. På framsidan målade de sig själva och ritade saker de tyckte om. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar