måndag 30 september 2013

Vad innehåll föräldramötet?

Jag inledde med att visa dagordningen i en Powerpoint presentation och gå igenom den. I år gjorde jag lite annorlunda mot förr. Barnen hade skrivit brev till sina föräldrar som föräldrarna skulle svara på. Jag hade tidigare frågat barnen, om deras föräldrar brukar frågar dem om vad de gjort i skolan? Barnen nickade och sa att de brukar svara: Bra! på frågan hur det går i skolan. När barnen skrev brevet pratade vi om att de skulle skriva sådant de kanske inte alltid berättade för sina föräldrar även sådana övriga saker. Jag inledde med att föräldrarna fick leta upp barnens brev och svara på det. En väldigt bra sida med lugn musik är relaxdaily.net som jag spelade. De fick också fylla i ett "brev" eller information till mig och utvecklingssamtalet. Där skulle de berätta sådant som var positivt med barnet, övriga intressen de hade samt om de tyckte att det fanns något barnet behövde bli bättre på i deras synvinkel och som jag kanske inte kände till. Därefter fick föräldrarna gå runt och titta på de arbeten barnen gjort och som jag satt upp i klassrummet samt småprata med varandra. Därefter presenterade jag mig själv och andra personer som finns i klassen. Jag berättade lite grann.. :) Ja kanske lite för mycket :) om förmågor, kunskaper som krävs och hur jag jobbar. (Men det ligger mig varm om hjärtat detta med skolutveckling och läroplaner...) Jag visade ett avsnitt från Fem myror är fler än fyra elefanter - lattjo lajban lådan med Brasse och Magnus och Ewa. Jag tycker att det avsnittet visar lite om hur skolan idag "är" samt vilka mål vi ska arbeta med. Kommunicera, sortera, jämföra och se skillnader och likheter, våga argumentera för sin sak... Jag berättade om bloggen och visade lite vad vi gjort och hur jag tänkt med detta samt hur vi arbetar med skolans val och elevens val. Tillslut skulle vi bestämma klassföräldrar och övriga saker och frågor. Jag pratade också om läxor och hur jag ser på det. Lite kluven måste jag erkänna. Jag vet hur vilka läxor de har senare på högstadiet och framförallt många och stora. Men samtidigt ska inte läxor vara en konflikt hemma mellan föräldrar och barn. Det har debatterats mycket kring detta och forskning säger en sak och verkligheten ibland något annat. Jag hade tänkt en fortsättning på temat förväntningar som vi i skolan har på föräldrar samt förväntningar som föräldrar har på skolan. Men det får bli på nästa föräldramöte. De skulle fått skriva i grupp på post it lapper + och - om hur en nioåring är samt diskutera vad som krävs för att de ska må bra. (Lite storyline inspirerat och skriva kring en tecknad figur) Samt vilka saker/förväntningar kan skolan hjälpa till med och vilka saker kan man som föräldrar stötta och hjälpa till med. Mina tanke var att föräldrarna skulle göra detta och i skolan skulle eleverna göra samma sak och sedan diskutera detta. Men nu kan jag göra det i skolan ändå. :) och knyta an till den gyllene reglen som vi har som trivselregel. På fredagens veckobrev kommer jag skicka hem en liten kort utvärdering som består av tummen upp eller tummen sådär eller tummen ner som föräldrarna får fylla i (om de vill) Hade skrivit ut dem men tiden räckte inte till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar