lördag 28 september 2013

Naturväsen och vad man trodde på förr i tiden!

Vi startade upp första veckan med en förmiddag samarbete mellan alla fyror och treor. Vi gjorde lekar, sågade ut namnbrickor. På min station berättade jag om naturväsen och vad man trodde på förr. Jag hade i förväg plockat fram olika naturmaterial som jag la fram i mitten av cirkeln. Nu fick de skapa naturväsen/oknytt i grupp. För att lättare se mot gräset hade jag med mig vaxdukar/baksida av insektsnyckelplansch. (Bilder kommer senare). En jättetrevlig dag! Vi fortsatte vårt tema naturväsen genom att titta på Mytologerna från Av media. Mycket spännande och lärorik serie. Jag läste också ur boken Trollguld. Där finns mycket bra fakta och berättelse om hur det var på en gård och vilka olika naturväsen det fanns där. Vi samtalade mycket och diskuterade. Jag skrev ut stödord kring varje naturväsen. Barnen fick först skriva om Troll och därefter en till. Vi klistrade upp fakta på färgat papper     och satte upp dem i klassrummet. Barnen kom ihåg mycket och det var nästan ingen som sa att de inte kunde berätta och skriva. Uppskattat tema. I serien Mytologerna så har de en "manick" som fångar in naturväsen. Därför fick barnen göra en skiss på en egen uppfinning som fångar in naturväsen. Dessa redovisade de inför klassen. Många spännande lösningar! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar