söndag 5 februari 2017

Termometer och djur på vintern!


 Jag arbetar ämnesövergripande enligt lgr 11 och vill koppla ihop kunskaperna, så mycket som möjligt för att skapa samband för eleverna och se en nytta med det man lär sig. 

Tema "Djur på vintern!"
Se samband i naturen- kunskapskrav åk 3. No- temperatur. 
Matematik: introducera negativa tal. 

Jag fortsatte vårt tema djur som vi arbetat med hela höstterminen genom att prata och diskutera vad djuren gör på vintern. Vi fokuserade extra mycket på myran, haren och björnen. ( Materialet kommer från lektion.se) 


I materialet kan man jämföra vår temperatur med djurens. Vad är skillnaden mot vår temperatur? Hur är vår temperatur när vi är sjuka? Hur ändrad djurens temperatur? Träna förmågan se skillnader och likheter. 


Vi läste av temperaturen tillsammans och samtalade om hur djuren gör för att överleva vintern. 
De fick också lära sig om vilka spår som djuren lämnar efter sig uppe på snön. De fick göra ett arbetsblad. 

Nästa lektion gick vi igenom hur en termometer fungerar, vem som uppfunnit den. 
På PA - passet kommer de få tillverka en egen termometer som jag kommer använda vid bedömningstillfälle för att se om barnen förstått termometer. 
På halvklass timmen gjorde vi en praktiskt övning. De fick varsin lapp med plus eller minus grader på samt en kapp var noll. Uppgiften var att göra en termometer. Vilken siffra var bäst att börja med? Noll förstås! 

Sedan fick barnen ställa sig på olika ställen när jag sa en viss temperatur. Tillsist fick de göra ett arbetsblad som visade gradantalet för kylskåp/frys/bastu/sommar/vinter/vår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar