lördag 28 september 2013

Svenska, no och bild tema utifrån boken Stellaluna.

Jag hittade en sån gullig liten historia om en fladdermusunge som tappar bort sin mamma och kommer att bo i ett fågelbo istället. Där försöker hon komma underfund med vem hon är egentligen. Vi började med att skapa förförstårlse genom att titta bokens framsida och läsa på baksidan. Vilka ledtrådar fick vi då? Därefter läste jag berättelsen. Vi samtalade om innehållet. Därefter fick de postitlappar. På lapparna skulle de skriva titel, karaktärer, miljö, problem och hur den slutade. Vi gjorde stapeldiagram på tavlan och samtalade om vad de skrivit. Jag tycket postitlappar är helt suveräna. Varje barn kan vara delaktig i innehållet. Jag ser att alla försöker komma med egna lösningar men de kan ändå vara ganska anonyma. ( även om jag läser lapparna och vet vem de är ifrån). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar